ChatGPT w małej firmie – czy wykorzystanie sztucznej inteligencji w Twoim biznesie ma sens?

Dyskusje na temat sztucznej inteligencji elektryzują środowiska biznesowe. Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy jest u nich miejsce dla technologii, która na naszych oczach rewolucjonizuje globalny rynek pracy. Małe firmy często obawiają się, że koszty wdrożenia AI są bardzo wysokie. Ile w tym prawdy? Czy wykorzystanie narzędzia ChatGPT może przynieść wymierne korzyści? Sprawdźmy!

Dlaczego warto postawić na ChatGPT w biznesie?

Przede wszystkim dlatego, że przemawia za tym kryterium ekonomiczne. Zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach na całym świecie, firmy szukają oszczędności, a jednocześnie ich właścicielom marzy się zwiększenie mocy przerobowych. Jeśli i Twoje przedsiębiorstwo stoi przed podobnym wyzwaniem, może warto pomyśleć o narzędziu, jakim jest ChatGPT? 

Przemawia za tym całkiem sporo! Kluczowe obszary, w których AI może pomóc Twojej firmie, to:

  • optymalizacja procesów – korzyści tego rozwiązania dostrzegą zwłaszcza niewielkie działalności, gdzie model zarządzania nie wymaga podejmowania decyzji przez zbyt wiele osób. ChatGPT może np. służyć jako wsparcie dla działu obsługi klienta, redukując czas odpowiedzi i zwiększając efektywność pracy zespołu.
  • Oszczędność czasu – dzięki szybkości działania i zdolności do przetwarzania dużej ilości danych, ChatGPT może w zaledwie kilka sekund przeprowadzać analizy, na które pracownikowi potrzebne byłyby długie godziny! Wnioski mogą być przedstawiane np. w formie wykresów tabelarycznych, które można łatwo wyeksportować do Excela, a następnie przedstawić klientom w czytelnej, atrakcyjnej wizualnie formie. 
  • Redukcja kosztów – dzięki AI firmy mogą obniżyć wydatki związane z zatrudnieniem dodatkowych pracowników, szkoleniami czy obsługą klienta w nienormowanych godzinach pracy.

Jak widzisz, ChatGPT od OpenAI to narzędzie bardzo elastyczne, które świetnie sprawdzi się w przedsiębiorstwach z wielu różnych segmentów rynku.

Skorzystają z niego m.in. małe firmy doradcze, niewielkie agencje, przedsiębiorcy zajmujący się analityką danych czy marketingiem. Sporo ciekawych informacji o tym, jak zastosować ChatGPT w małej firmie znajdziesz na Firmove.pl

Jak wdrożyć AI w przedsiębiorstwie? 

Zainteresowanie sztuczną inteligencją to dopiero początek. Kluczem jest skuteczne wdrożenie technologii w struktury firmy – nie da się tego zrobić dobrze bez wcześniejszego stworzenia roadmapy, dzięki której szybko ustalisz zakres wdrożenia i przetestujesz narzędzia, które mają odciążyć pracowników.

Jeśli myślisz o wdrożeniu sztucznej inteligencji, kroki, które musisz wykonać w pierwszej kolejności, to:

  1. Analiza potrzeb – zastanów się, w których obszarach Twoja firma mógłby skorzystać na implementacji ChatGPT. Czy to obsługa klienta, analiza danych, czy może wsparcie wewnętrznych procesów lub np. działania kreatywne w mediach społecznościowych?
  2. Edukacja pracowników – umiejętność korzystania z nowej technologii to podstawa. Z GPT-4 oraz innymi rozwiązaniami, np. Llama-2, Midjourney czy Bard, rozmawia się w dość specyficzny sposób – korzystając z promptów, czyli poleceń obliczonych na uzyskanie konkretnego rezultatu. Warto też zawczasu wyselekcjonować wtyczki, które jeszcze bardziej zwiększą potencjał narzędzi.
  3. Praktyczne testy – przed pełnym wdrożeniem warto przeprowadzić szereg eksperymentów w zamkniętym, izolowanym środowisku. Szacuje się, że nawet 75% firm, które przeprowadziły testy pilotażowe, dzięki którym wyłapano i wyeliminowano błędy w działaniu AI, odnotowało bardzo duży wzrost wydajności. O wiele większy niż biznesy, które testowały sztuczną inteligencję „na produkcji”.
  4. Integracja z narzędziami, z których już dziś korzystasz w firmie – ChatGPT jest bardzo elastyczny. Korzystając z API usługi, możesz szybko połączyć go np. ze swoim systemem CMS czy z wybranymi aplikacjami SaaS. Dlaczego to tak ważne? Ponieważ w ten sposób zdołasz zautomatyzować jeszcze więcej procesów w firmie. To zaś oznacza dodatkowe oszczędności czasu i funduszy.

Czy ChatGPT poradzi sobie ze wszystkimi zadaniami?

Jeśli zastanawiasz się jak korzystać z ChatGPT, musisz wiedzieć o tym, że – owszem – jest to technologia rewolucyjna, jednak wciąż sporo brakuje jej do ideału. Nie można zaufać AI w stu procentach. Dość często zdarza się, że sztuczna inteligencja, by wykonać zadanie, wymyśla fikcyjne dane, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. W firmach, które pracują z danymi, może generować to szereg zagrożeń.

Model nie sprawdzi się też w codziennej pracy z tekstem – zwłaszcza jeśli chcemy napisać artykuł o nowym wydarzeniu, np. o postępach Ukrainy w wojnie z Rosją. ChatGPT był trenowany na danych do 2021 roku, co oznacza, że nie zna on bieżącej sytuacji na froncie, tak samo, jak nie wie, jak kształtują się aktualne kursy walut czy notowania giełdowe. 

Pod wieloma względami jest to narzędzie rewolucyjne, jednak właściciele firm, którzy zdecydują się wdrożyć GPT w swoich przedsiębiorstwach, nie powinni zapominać o pozostawieniu „czynnika kontrolnego” – a tym zawsze powinien być człowiek.

[Artykuł sponsorowany]

Reklama