Rodzaje i rola opakowań produktów spożywczych

Rodzaje i zastosowanie opakowań produktów spożywczych

Do zaprezentowania zależności treści komunikacyjnych powstającymi pomiędzy opakowaniami produktów spożywczych w branży słonych przekąsek odnieść się można do kategorii orzechów oraz chipsów, które wykorzystują opakowania foliowe z nadrukiem i aluminiowe. Jest to kategoria, która generuje największe udziały wartościowe sprzedaży na rynku, znaleźć można w niej wiele interesujących produktów w różnych opakowaniach foliowych, aluminiowych i treściach, które stale są poddawane modyfikacji. W dalszej części wpisu przedstawimy różne rodzaje i funkcje opakowań produktów spożywczych, opakowania aluminiowe i foliowe z nadrukiem.

Rodzaje opakowań produktów spożywczych

W takim razie, jakie wymienia się rodzaje opakowań produktów spożywczych? W kategorii orzeszków największą sprzedaż generuje się poprzez sprzedaż orzechów pakowanych w puszkach aluminiowych. Poprzez klasyfikację jakości opakowania produktów spożywczych z kategorii ekonomicznej wyróżnić można orzechy marki własnej „Lewiatan”. Na pierwszy rzut oka zauważyć można, iż produkt spożywczy posiada skromną, mało wyróżniającą się grafikę oraz jednolity kolor. 

W centralnej części opakowania aluminiowego znajduje się informacja o zawartości opakowania oraz uboga grafika prezentująca wnętrze, zaś w tylnej znajdują się informacje o składzie produktu. W rezultacie produkt doskonale spełnia przy tym swoją funkcję ekonomiczną. Podana cena jest adekwatna do oferowanego produktu i komunikuje to, że ma niską cenę i jest dostępna w każdym sklepie sieci lewiatan. 

Rodzaje i zastosowanie opakowań produktów spożywczych — kopia (2)

Kolejną kategorią są produkty Premium i można do nich zaliczyć markę Felix oraz Lorenz. Orzechy marki Felix są najbardziej rozpoznawalną marką orzechów w Polsce. Opakowania aluminiowe tych produktów przechodzą cyklicznie proces odświeżenia. W ubiegłym roku nastąpiła zmiana wyglądu opakowania spożywczego. Opakowanie produktu w zestawieniu do poprzedniego produktu posiada pastelowe i przyjazne kolory, a samo opakowanie aluminiowe jest matowe. Grafika przedstawiająca orzechy jest mocno wyeksponowana na opakowaniu przez co bardziej wyróżnia się na sklepowej półce.

Dodatkowo marka w wyraźny sposób komunikuje nabywcy o tym, jakie korzyści dostarcza ich produkt poprzez umieszczenie informacji takich komunikatów, jak „Źródło Białka” na przedniej części opakowania produktu. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na skład podstawowy własności odżywczych produktu. Tym samym marka idąc z duchem czasu nie pozostaje wobec tego obojętna i umieszcza na swoich opakowaniach produktów spożywczych kolorystyczną tabelę informującą o bogactwie składników odżywczych swoich produktów wymieniając ważne dla organizmu minerały oraz witaminy. Finalnie cena jest dwukrotnie wyższa od ceny produktu z kategorii ekonomicznej. W takim razie, jakie jeszcze pojawiają się rodzaje i opakowania aluminiowe na produkty spożywcze?

Rodzaje i zastosowanie opakowań produktów spożywczych — kopia (2)

Opakowania aluminiowe na produkty spożywcze

Jakie marki wykorzystują opakowania aluminiowe na produkty spożywcze? Orzeszki marki Lorenz również zaliczają się do kategorii produktów Premium ze względu na swoją cenę. W odniesieniu do produktów marki Felix, Lorenz nie odświeżał swoich opakowań aluminiowych od momentu, w którym produkt został wprowadzony na rynek (2006 r.) pozostając przy obecnej kolorystyce oraz wyglądzie. Opakowania aluminiowe na produkty spożywcze marki Lorenz wyróżniają ciepłe kolory intensywnej czerwieni, które podkreślają swój charakter. 

Dodatkowo barwa ta jest symbolem marki Lorenz, która posiada wszystkie produkty w tej kolorystyce i sugeruje ona pikantność produktu. Dzięki czemu wyróżnia się na tle innych produktów na sklepowej półce. Tak samo, jak w przypadku pozostałych produktów spożywczych, przybliżona jest konstrukcja oraz design prezentujący zawartość opakowania, w tym przypadku orzeszki solone. Produkt posiada prostą grafikę, nie zawiera dodatkowych informacji a jej przekaz jest prosty i zrozumiały.

Rodzaje i zastosowanie opakowań produktów spożywczych — kopia (2)

Produkty marki Tree Nuts można zaliczyć do kategorii produktów luksusowych ze względu na cenę oraz asortyment, jaki oferuje ta marka, oraz opakowania aluminiowe. Produkty tej marki nie są dostępne masowo a zakupić je można jedynie w wybranych sklepach w Polsce. Przechodząc do opakowania spożywczego na pierwszy plan rzuca się elegancka czarna, matowa puszka aluminiowa. To co wyróżnia produkt spośród innych to minimalizm opakowania oraz prostota poprzez zmniejszenie ilości informacji oraz haseł. W centralnej części otrzymuje się przekaz w postaci loga marki oraz uproszczonego opisu. 

Wieczko puszki znacznie wyróżnia się na tle konkurencji i sprawia wrażenie wyjątkowego produktu. Dodatkowym atrybutem opakowania jest to, że jest ona pokryta wewnątrz złotym lakierem dedykowanym do kontaktu z żywnością przez co podnosi jakość oferowanego produktu utrzymując aromat produktu na dłużej. Opakowanie produktu jest wykonane z wysoką starannością, ma unikalny kształt oraz liternictwo, po skumulowaniu tych cech powstaje luksusowe opakowanie zaś cena jest czterokrotnie większa od produktu Premium. W dalszej części wpisu przedstawimy opakowania foliowe z nadrukiem.

Opakowania foliowe z nadrukiem

W takim razie, jakie wyróżnia się opakowania foliowe z nadrukiem stosowane w branży spożywczej? Kolejnymi produktami zawierające opakowania foliowe z nadrukiem są orzeszki w panierce, które cieszą się dużą popularnością na rynku słonych przekąsek. W tej kategorii wyróżnia się dwie marki takie, jak Nic Nac’s oraz Felix, które po scaleniu posiadają zdecydowane udziały na rynku orzeszków w panierce. Opakowania foliowe z nadrukiem tych marek znacząco się od siebie wyróżniają takimi cechami, jak treść informacyjne oraz kolorystyka. 

Marka Nic Nac’s posiada w swojej ofercie trzy rodzaje smaków oraz różne gramatury opakowań foliowych z nadrukiem. W tym między innymi produkt impulsowy o gramaturze 40 gram, którego znaleźć można najczęściej w strefie przykasowej. Spełnia on idealnie swoją rolę, jako szybka przekąska ze względu na swoja budowę opakowania, łatwość w otwieraniu oraz sposób spożycia w dowolnym miejscu. Opakowania foliowe z nadrukiem Nic Nac’s to zdecydowane połączenie dwóch kolorów, żółtych czytelnych napisów oraz czerwonego tła, które wyróżnia markę. 

W centralnej części, na każdym opakowaniu foliowym z nadrukiem widoczny jest rozpadający się na drobne części orzech, który sprawia wrażenie podwójnej chrupkości, jaką oferuje produkt. Całość dopełniają również inne treści komunikacyjne takie, jak napisy w obcym języku, które oznaczają smak. W przypadku smaku „Hot” napis został umieszczony w grafice, która wyglądem przypomina płomień. Ma to na celu wzbudzić w konsumencie świadomość iż oferowany produkt jest pikantny.

Crispersy to linia produktów orzeszków w panierce znajdująca się pod szyldem marki Felix. W 2019 roku opakowania foliowe z nadrukiem tych produktów uległy całkowitemu odnowieniu. W linii Crispers znajdują się cztery odmienne smaki. Każde opakowanie foliowe z nadrukiem ma ten sam kształt oraz schemat, ale wyróżnia je odmienna kolorystyka, która jest przypisywana odpowiednim smakom. Treści informacyjne ulokowane w centralnej części opakowania foliowego z nadrukiem różnią się od pozostałych marek. W tej części opakowania znajduje się duży orzech opleciony warstwą panierki w skorupce, dodatkowo przy każdym orzechu znajduje się ilustracja, która odtwarza dany smak. W tym przypadku czerwony kolor odzwierciedla i przypisany jest do smaku czerwonej papryki. Całość uzupełnia oryginalne logo z zaciśnięta pięścią, które podkreśla nowoczesny design opakowania oraz swoją unikalność.

Rodzaje i zastosowanie opakowań produktów spożywczych — kopia (5)

Poza kategoriami cenowymi istotnym elementem jest również wzbudzanie zainteresowania konsumenta smakiem poprzez treść komunikacyjną opakowania foliowego z nadrukiem. Dzisiaj na rynku spożywczym dostępnych jest bardzo szeroka gama produktów w różnych nieprzeciętnych smakach. Na rynku spożywczym można spotkać smaki standardowe takie, jak zielona cebulka bądź o smaku papryki jednak producenci nie poprzestają na standardowych i wykraczają poza schemat oferując konsumentom egzotyczne a zarazem zaskakujące warianty smakowe. 

Ważną funkcję pełni opakowanie foliowe z nadrukiem, które poprzez swoją komunikację musi dotrzeć do potencjalnego klienta. Jednym z interesujących przykładów zastosowania oryginalnych smaków jest marka Crunchips, która nie boi się eksperymentować i wypuszcza na rynek, jako jedyna marka w branży słonych przekąsek niespotykane dotąd smaki oraz opakowania. W roku 2019 marka ta wypuściła na rynek nową limitowaną linię chipsów o nazwie „Mistrzowie Weekendu” oraz dodano trzy wyjątkowe smaki o takich nazwach, jak „Piątek, piąteczek, papryka w śmietanie”, „Gorączka sobotniego sera” oraz „Myślał kurczak o niedzieli”.

Rodzaje i zastosowanie opakowań produktów spożywczych — kopia (5)

Opakowanie spożywcze jako instrument komunikacji marketingowej

Opakowanie spożywcze, jako instrument komunikacji marketingowej zostało zaprojektowane w oparciu o imprezowy charakter, która jest bardzo mocno zauważalna na opakowaniu chipsów. W centralnej części wyróżnia się logo firmy i zajmuje ono największą część opakowania. Na tle zauważyć można imprezujących ludzi co bardzo wzmacnia charakter brandu i swoją unikalność. Każdy smak wyróżnia się swoją kolorystyką opakowania a przy tym buduje wyobrażenie wizualne produktu. 

Przykładem jest zaprezentowany smak „Piątek, piąteczek, papryka w śmietanie”, który poprzez wyobrażenie połączenia śmietany z papryką uzyskuje się kolor, jakim jest pokryte opakowanie, czyli jasno-różową barwę. Dzięki połączeniu odpowiednich elementów marketingowych i komunikacji opakowania smaki odzwierciedlają dobrą zabawę przez co jest możliwe dotarcie do większej ilości konsumentów. Kolejnym przykładem są chipsy marki Lay’s, które przykładają dużą wagę do kolorystyki swoich opakowań spożywczych. Ze względu na posiadane w swoim port folio olbrzymią ilość różnych smaków, opakowania produktu te muszą się odróżniać od siebie. 

W związku z tym, każdy smak chipsów posiada inną kolorystykę oraz grafikę po to, aby klient mógł z łatwością dostrzec i wyszukać taki smak, jaki go interesuje. Na poniższych przykładach zostały zaprezentowane cztery najpopularniejsze smaki tej marki. Każda z nich posiada barwę, która reprezentuje dany smak produktu, dla przykładu opakowanie spożywcze chipsów o smaku zielonej cebulki posiada zieloną kolorystykę, która symbolizuje przyrodę. W porównaniu do marki Crunchips, Lay’s ma uboższy design. Spoglądając na opakowania najbardziej widoczne jest logo marki, które jest umiejscowione na pierwszym planie dzięki czemu znacząco wyróżnia się na sklepowej półce.

Rodzaje i zastosowanie opakowań produktów spożywczych — kopia (5)

Przykłady te pokazują, jak różnorodne smaki występują na rynku i w jaki sposób oddziaływają one na konsumentów poprzez swoją treść oraz kolorystykę. Odpowiednio dobrze wykorzystane opakowania potrafią wykreować markę oraz wzbudzać duże zainteresowanie wśród konsumentów, którzy preferują różnorodność smakową. Jest to czynnik, który z punktu widzenia rozwoju ma duży wpływ na branżę słonych przekąsek, ponieważ producenci są zmuszeni do tego, aby zaspokajać wymagania stawiane przez konsumentów poprzez oferowanie nowych wariantów smakowych. 

Na rynku słonych przekąsek znajduje się wiele produktów, każdy z nich próbuje zostać zauważony przez konsumenta, dlatego też wiele marek wykorzystuje różne sposoby docierania do konsumenta. Wyróżnia się opakowania spożywcze ze względu na kategorię cenową, użytej kolorystyki oraz barw, wyróżnianiu się poprzez ciekawą grafikę bądź treści informacyjnych czy gramaturze produktu. 

Na rynku używa się wiele strategii docierania do klienta, ale finalnie istotną rolę odgrywa opakowanie spożywcze produktu, które musi wzbudzić zainteresowanie a następnie zostać wybrane przez klienta. Zatem stworzenie opakowania spożywczego nie należy do łatwych zadań i staje się wyzwaniem dla większości producentów, którzy poszukują nowych możliwości oraz metod, które zastosują na swoich produktach

Reklama