Producenci słonych przekąsek w Polsce – Intersnack, Frito-lay, Lorenz

Słone przekąski to sektor spożywczy który przechodzi duże zmiany na rynku i stale się rozwija. Obserwować można w nim stale pojawiające się nowe pomysły rozwoju produktów począwszy od innowacyjnych receptur, zaskakujących smaków, ciekawych formatów i funkcje opakowań oraz kształtów, a wszystko to zauważalne jest w ogromnej sieci sklepów – Biedronka. W Polsce rynek słonych przekąsek jest skoncentrowany i obejmuje takie kategorie produktowe jak: orzechy, chipsy, chrupki, popcorn oraz produkty wypiekane.

Ofertę również uzupełniają m.in. krakersy, precelki, prażona kukurydza, oraz asortyment na bazie ryżu. W 2019 r. sprzedaż słonych przekąsek w Polsce szacowano na 18 mld zł, co oznacza , że stanowi ona niemal 13% wartości całego koszyka spożywczego. Zaś ilość sprzedaży produktów z segmentu słonych przekąsek osiągnęła 130 tys. ton. Aktualnie w ujęciu ilościowym dominującą część rynku zajmują chipsy, które posiadają 39% udziałów. Obecnie na rynku pojawia się trzech kluczowych producentów słonych przekąsek na szybko: Frito-Laty (Lays) Lorenz producent paluszków Lajkonik i Intersnack Group, o których pomówimy w dalszej części wpisu.

Słone przekąski na szybko – Biedronka

W takim razie, co warto wiedzieć o słonych przekąskach na szybko w sieci Biedronka? Poniższe dane przedstawiają to, że rynek słonych przekąsek jest prężnie rozwijającą się branżą oraz jest rynkiem perspektywistycznym. Producenci oferują bardzo szeroki asortyment najróżniejszych słonych przekąsek, które są rozchwytywane przez osoby w każdym wieku przez co generują wysokie obroty na sklepie, w tym w sieci Biedronka. Starając się usatysfakcjonować konsumenta, producenci docierają do sklepów detalicznych z jak największą liczbą produktów i do Biedronki.

Największy wybór słonych przekąsek oferują trzy spółki: Frito Lay (marki Lay’s, Lay’s, Twistos, Cheetos, Star Chips, Doritos ) The Lorenz Bahlsen Snack-World (Crunchips, Curly, Monster Munch, Lajkonik paluszki, Nic-Nac) oraz Intersnack Group (Felix, Przysnacki). Spółki te łącznie osiągnęły w 2019 r. prawie 77% przychodów w ujęciu całościowym ze sprzedaży słonych przekąsek . Poza wymienionymi spółkami, rynek słonych przekąsek uzupełnia również wiele innych marek.

Frito Lay – największy producent słonych przekąsek 

Firma Frito Lay to amerykańskie przedsiębiorstwo, które zajmuje się globalną produkcją oraz dystrybucją słonych przekąsek. Spółka powstała w roku 1961 w wyniku fuzji The Frito Company oraz H.W. Lay & Company. Producent posiada w Polsce dwie firmy produkcyjne, które są ulokowane w Grodzisku Mazowieckim oraz w Tomaszowie Mazowieckim i zatrudnia obecnie w Polsce 2850 pracowników.

Pierwsza fabryka Frito-Lay w Polsce została założona w 1993 roku w Grodzisku Mazowieckim i w tym samym roku pojawiły się pierwsze słone przekąski na polskim rynku . Zaś w 2006 roku firma nabyła zakład produkcyjny w Tomaszowie Mazowieckim. Na przestrzeni kolejnych lat zakłady zostały rozbudowane oraz zmodernizowane w konsekwencji zwiększając znacząco efektywność oraz moce produkcyjne. Frito-Lay jest wiodącym producentem słonych przekąsek, które posiada w swoim portfolio szeroką gamę marek takich jak Lay’s, Cheetos, Mr. Snacki, Star Chips, Sunbites, Twistos oraz Doritos .

 Obecnie największą marką Frito Lay są chipsy ziemniaczane Lay’s która obejmuje trzy rodzaje chipsów: chipsy płaskie, grubo krojone oraz chipsy w kształcie frytek. Lay’s jest niekwestionowanym liderem na rynku chipsów ziemniaczanych. Marka ta plasuje się na pierwszej pozycji w globalnym rankingu chipsów ziemniaczanych z 47 proc. udziałem wartościowym w kategorii oraz 36 proc. wolumenowym. Lay’s były wielokrotnie nagradzane Superbrands (Towar roku i studencki towar roku) oraz czterokrotnie otrzymały nagrodę Perła Rynku. Jest to najbardziej rozpoznawalna marka chipsów w Polsce. Na 100 Polaków, aż 63 spontanicznie wymienia markę jako lidera wśród chipsów. Wysokie udziały silnie wpływają na zachowanie całej kategorii chipsów ziemniaczanych.

Latem 2010 roku firma Frito-Lay zorganizowała innowacyjną akcję marketingową. Przekazała inicjatywę stworzenia nowych smaków chipsów swoim klientom. Akcja marketingowa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem wśród konsumentów zaś firma otrzymała setki tysięcy propozycji smakowych. Akcja ta pozwoliła wykreować cztery nowatorskie smaki chipsów. Jak widać koncepcje wprowadzane na Polski rynek przez Frito-Lay są odważne i nowatorskie co znacznie wyróżnia pod tym względem firmę .

Lorenz – producent marki Lajkonik paluszki

The Lorenz Bahlsen Snack-World to niemieckie przedsiębiorstwo spożywcze, które powstało po podziale koncernu Bahlsen w 1999 r. Jest jednym z wiodących producentów słonych przekąsek na rynku europejskim,w tym paluszków lajkonik. W swojej ofercie posiada produkty takie jak chipsy, słone paluszki Lajkonik, krakersy, chrupki oraz orzeszki pojawiające się pod takimi markami jak Crunchips, Lajkonik, Monster Munch oraz Nic Nac’s .

Produkty tej spółki są obecne w 80 krajach na całym świecie. Firma zatrudnia w Polsce około 2400 pracowników. Centrala ulokowana jest w Niemczech w Neu-Isenburgu koło Frankfurtu nad Menem. W Polsce główny oddział znajduje się w Sadach koło Poznania, natomiast w 2006 r. została otwarta nowoczesna fabryka produkcyjna która ulokowana jest w Stanowicach pod Wrocławiem

Lajkonik to obecnie najbardziej rozpoznawalna marka paluszków Lorenza w Polsce. Jest ona rozpoznawana przez prawie 100 proc. konsumentów w tej kategorii i jest ona niekwestionowanym liderem posiadająca 48,5 proc. udziału w rynku w ujęciu wartościowym. Produkty te są najwyżej oceniane pod względem smaku , chrupkości oraz wypieczenia.

Lajkonik jest dostępny w ponad 90 proc. punktów kanału tradycyjnego oraz w prawie 100 proc. kanału nowoczesnego. W swoim portfolio posiada szeroką gamę produktów która jest skoncentrowana na wszystkie grupy konsumentów. Z myślą o młodych konsumentach została stworzona linia sygnowana nazwą „Junior”, produkty te cechują się mniejszą zawartością soli oraz są bardziej delikatne od przekąsek skierowanych dla dorosłych konsumentów.

Produkcja tych przekąsek wyróżnia się tym, że opiera się na trzech złotych zasadach:

·       Stosowane składniki są najwyższej jakości, w obecnych czasach konsumenci przykładają dużą uwagę na skład oferowanych produktów dlatego Lajkonik są wypiekane wyłącznie na bazie naturalnych składników oraz nie są stosowane polepszacze, chemiczne konserwanty i barwniki.

·       Niezmienna oryginalna receptura, dzięki czemu produkty tej marki zachowują swoją świeżość oraz oryginalny smak. Zawdzięcza się ją dzięki specjalnej technologii oraz przygotowania ciasta która zawiera niską zawartość wody.

·       Pielęgnowana od wielu lat Polska tradycja wypieku. Zaawansowana technologia wypieku Lajkonika wyróżnia się niską kalorycznością swoich produktów spośród innych dostępnych produktów na rynku. Dodatkowo marka Lajkonik utożsamiana jest z rodzinną tradycją oraz swoim niepowtarzalnym smakiem. Jest to marka odbierana przez wielu konsumentów jako przyjazna, Polska, godna zaufania.

Na przestrzeni lat marka Lajkonik otrzymała wiele prestiżowych nagród. W 2006 roku marka uzyskała I miejsce w konkursie „Lider Forum 2006” w kategorii paluszki, krakersy organizowanym przez wydawcę magazynu „Forum słodkowe”. W 2007 oraz 2008 uzyskał ważny tytuł Złoty Laur Konsumenta w kategorii słone przekąski. Zaś w 2008 przyznano również tytuł „The best in Poland” w X edycji konsumenckiej konkursu jakości produktów. W 2009 zdobył Laur Konsumenta Grand Prix w kategorii słone przekąski, a linia produktów „Junior” zostało wyróżnione w kategorii w konkursie Perły Rynku FMCG. Dzięki licznym uzyskanym nagrodą marka cieszy się dużym zainteresowaniem wśród konsumentów.

Firma Intersnack Group

Firma Intersnack Poland jest częścią międzynarodowej grupy Intersnack Group która powstała w 2008r w wyniku połączenia spółek Intersnack oraz The Nut Company. Siedziba firmy w Polsce znajduje się w miejscowości Niedźwiedź koło Krakowa. Posiada również 3 zakłady produkcyjne ulokowane w Słomnikach, Nysie oraz w Radomiu. Intersnack obecnie zatrudnia 700 pracowników. Działalność firmy skupia się na produkcji oraz sprzedaży słonych przekąsek takich jak orzeszki, chrupki, chipsy , paluszki oraz masło orzechowe. Firma obecna jest w 3 segmentach rynkowych: marek własnych, brandowych oraz B2B. Dostarcza ona szeroką gamę półproduktów licznej grupie producentów działającym w przemyśle spożywczym. Do portfolio należą takie marki jak Felix oraz Przysnacki, które są dostępne w całej Europie.

Intersnack Group Poland posiada w swojej ofercie markę Felix która jest głównym liderem rynku w segmencie słonych przekąsek w kategorii orzechów i posiada 60% udziałów wartościowych. Pierwsze produkty w Polsce pojawiły się w 1991 r. na sklepowych półkach. Marka Felix oferuje wiele rodzajów orzechów ziemnych i szlachetnych w wariantach solonych , bez soli oraz prażonych. Dodatkowo świadomie wykracza poza obręb orzechów oferując konsumentom inne słone przekąski takie jak popcorn do mikrofali, paluszki słone, masło orzechowe oraz paluszki krakersowe.

Felix otrzymało prestiżową nagrodę Superbrands 2014/15 jako najsilniejsza konsumencka marka na polskim rynku spożywczym. Dużym osiągnięciem marki jest pozytywna opinia konsumentów oraz wysoki poziom wspomaganej znajomości marki, która wynosi 71 proc. Marka ta należy do grupy produktów Premium, dlatego przykłada dużą wagę do jakości i bezpieczeństwa oferowanych produktów. W przypadku orzechów kontrola jakości zaczyna się zanim jeszcze surowiec trafi do fabryki. Plantacje w których są hodowane orzechy są stale audytowane i certyfikowane co pokazuje jak mocno kładziony jest nacisk na jakość produktu.

Marka Felix producenta Intersnack Group wykazuje się również inicjatywą w środowisku ochrony zwierząt wyróżniając się przy tym spośród innych producentów. Symbolem tej marki jest właśnie wiewiórka i tym samym w bieżącym roku rozpoczyna projekt który zapoczątkuje ogólnopolską akcję pomagania wiewiórkom, które są pod ścisłą ochroną w Polsce. Projekt ten został zaplanowany na cały 2020 r. i będzie miało za zadanie niesieniu pomocy tym gryzoniom poprzez wsparcie oraz współpracy z fundacją „Leśne pogotowie”. Krok ten pokazuje jak bardzo przedsiębiorstwo przykłada uwagę na ochronę środowiska.

Jak widać każdy z wymienionych producentów Frito Lay, Intersnack Group i Lorenz, paluszki Lajkonik, posiada w swojej ofercie marki, które mogą się pochwalić tym, że są liderem w swojej kategorii. Większość tych produktów jest znana i cieszy się dużym zaufaniem wśród konsumentów oraz posiada silną i ugruntowaną pozycję na rynku. Każda marka ma swoją historię oraz wyróżnia się takimi czynnikami jak cena, jakość oraz receptura w efekcie czego konsument otrzymuje unikalny produkt i może się nim w pełni zadowolić. 

Wojciech Kamiński

Na portalu eFakty24.pl ciągle się rozwija w roli redaktora. Ukończył studia ekonomiczne i budownictwo. Jest na bieżąco z pojawiającymi się nowinkami technologicznymi i trendami modowymi. Poza  rolą redaktora, w wolnym czasie uwielbia spędzać czas na wnikliwej eksploracji Internetu oraz preferuje wymagające gry.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.