Jak powstały pierwsze chipsy?

Jak powstały chipsy

Jak powstały chipsy? Z pewnością to pytanie nurtuje wiele osób, które uwielbiają te niezwykle smaczne przekąski. Powstanie pierwszych słonych przekąsek i chipsów zapoczątkował Amerykański kucharz George Crum. Był on szefem kuchni w „Moons Lake House” w Saratoga Springs w stanie Nowy Jork. W 1853 r. pewnego dnia do lokalu przyszedł klient który zamówił tradycyjne frytki z menu, następnie po ich otrzymaniu klientowi nie spodobała się ich grubość po czym odesłał je z powrotem do kucharza.

To, jak powstały pierwsze chipsy były spowodowane tym, że kucharz niezadowolony tym faktem postanowił przygotować ich całkowite przeciwieństwo następnie pokroił ziemniaka najcieniej jak to było możliwe, usmażył na oleju i mocno przyprawił solą. Wbrew oczekiwaniom, klient po spróbowaniu solonych plastrów ziemniaka wpadł w zachwyt ponieważ były bardzo smaczne. Takim sposobem powstały pierwsze plastry ziemniaka zwane chipsami, które szybko stały się popularne. Były lokalnym przysmakiem, które w początkowej fazie istnienia były jedynie dostępne w restauracjach. 

Na przestrzeni lat pierwsze chipsy zaczęły zmieniać formę oraz kształt i zostały spopularyzowane na całym świecie. Za pierwszą firmę produkującą chipsy ziemniaczane na masową skalę uznaje się „Miksell’s Potato Chip Company”, które zostało założone w 1910 r. w Ohio i przedsiębiorstwo to uznawane jest za pioniera w tej branży, obecnie największym producentem chipsów w Polsce jest Frito-lay.[1]W dalszej części wpisu sprawdzimy, jak powstały chipsy.

Jak powstały chipsy?

W takim razie, jak powstały chipsy? We wczesnym okresie istnienia tych słonych przekąsek były one przechowywane w drewnianych beczkach z suchymi krakersami lub w aluminiowych puszkach i ostatecznie były podawane klientom w papierowych torebkach po to, aby uchronić konsumenta przed zabrudzeniem. Forma w jakiej była podawana przekąska była podatna na krótki okres trwałości oraz na uszkodzenia kruchych chipsów. Co warto jeszcze wiedzieć o tym, jak powstały chipsy?

Przełom w tej branży nastąpił w 1926 r. kiedy Laura Scudder, której rodzina posiadała firmę wytwarzająca chipsy ziemniaczane w Monterey Park w Kaliforni w Ameryce wpadła na pomysł, aby podczas produkcji prasować przygotowane wcześniej arkusze papieru woskowanego w worki napełnione chipsami by następnie zapieczętować górną część worka ciepłym żelazkiem zamykając szczelnie worek z zawartością. W efekcie opakowanie nie tylko utrzymywało długą przydatność i świeżość chipsów, ale także uniknięto gnieceniu się zawartości, dlatego forma opakowania miała również wpływ na powstanie chipsów.

Jak powstały chipsy? Do lat 50-tych do słonych przekąsek dodawano jedynie sól i nie stosowano przy produkcji żadnych aromatów oraz przypraw. Jednak w 1954 r. właściciel Irlandzkiej fabryki chipsów Joe Murphy, dokonał rewolucji w tej dziedzinie i opracował technologię dodawania przypraw oraz aromatów w trakcie procesu produkcji. Ser z cebulą oraz sól z octem pojawiły się jako pierwsze smaki w Irlandii, dzięki wprowadzeniu nowych unikalnych smaków sprzedaż chipsów znacząco wzrosła i wzbudziła olbrzymie zainteresowanie na rynku spożywczym. Działanie to zachęciło innych producentów przekąsek do wprowadzenia swoich własnych niepowtarzalnych smaków. W 1958 r. Herr’s jako pierwsza firma, opracowała w Pensylwanii przekąski o smaku grilla, które opanowały globalny rynek i są jednym z najpopularniejszych smaków do dnia dzisiejszego. [2]

Powstawanie pierwszych chipsów

Jak widać na rozwój słonych przekąsek i pojawienie się pierwszych chipsów ma wpływ kilka istotnych czynników takich jak smak, kształt, gramatura oraz innowacyjność. Jednak ważnym czynnikiem sterującym rozwojem poszczególnych kategorii są opakowania, które są elementem sposobu komunikacji między konsumentem a marką. W związku z tym na rynku z kategorii produktów słonych przekąsek zauważyć można iż produkty przechodzą często proces zmian, wprowadzania innowacji oraz poddawania się odświeżeniu opakowania. 

Przyczyną tego jest zmieniające się w szybkim tempie preferencje konsumentów, dlatego producenci starają się nadążyć decydując się na odświeżenie designu swoich produktów oraz wprowadzaniu zmian. Obecnie forma opakowania ma duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupu przez klienta. Struktura opakowania ma silny wpływ na podświadomość potencjalnego nabywcy. Do istotnych standardów wzorniczych opakowań, które mają jednocześnie ważne znaczenie w ich promocji są : ilustracja oraz grafika, barwa tworzywo opakowaniowe i forma przestrzenna.[3] Dzięki użyciu odpowiedniej tonacji koloru opakowania jest możliwość podkreślić pozytywne wartości produktu takie jak delikatność, świeżość, nowoczesność oraz czystość. Mamy nadzieję, że informacje o tym, jak powstały pierwsze chipsy zaspokoiły Twoją ciekawość.

Poprawne kolory wywołują u konsumenta pozytywne emocje oraz uczucia, która są przenoszone w odpowiedzi z opakowania na produkt. Barwa może nadać dużo innych właściwości produktu ze względu na odniesione wrażenie luksusu, siły, chłodu bądź kobiecości. Pamiętać należy, iż niektóre kolory mogą wspomagać produkt zaś zastosowanie identycznej barwy dla odmiennego produktu może mieć odmienny wpływ. W związku z tym, do każdego produktu podchodzi się w sposób indywidualny. [4] Barwa produktu nie tylko służy jako wskaźnik danej kategorii, ale odwołuje się również do skojarzeń kulturowych oraz wpływa na emocje odbiorcy.


[1] „Chipsy – przeszłość od kuchni”(dostęp 03.09.2019).

[2] A. Walden-Kozłowska, „Promocyjna funkcja opakowań”, ”Przemysł Spożywczy”, 8/ 1994, s. 228

[3] E. Jerzyk, „Wykorzystanie opakowania jako kreatora wizerunku produktu i przedsiębiorstwa” „Milenium” 1/ 2007, s. 78.

Reklama