Jak powinno wyglądać skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w sieci?

Jak powinno wyglądać skuteczne pozycjonowanie stron internetowych w sieci (1)

Proces SEO charakteryzuje się tym, że jego rozwiązania są systematycznie nadzorowane poprzez gromadzenie w odwiedzanych stronach internetowych przez użytkowników, nowych odnośników. SEO to proces, który prowadzi do uzyskiwania wysokich wyników w wyszukiwarkach, w ten sposób na pozycjonowanie stron internetowych wpływ ma kilka ważnych czynników m.in.:

·   Optymalizacja kodu źródłowego;

·   Budowa strony internetowej;

·   PageSpeed, czyli szybkość ładowania się strony internetowej;

·   Dobór fraz kluczowych;

·   Unikalna treść;

·   Reklama, która ma na celu mobilizację właścicieli innych domen do umieszczenia odnośnika do danej strony.[1]

Co to jest pozycjonowanie? Definicja

Shari Thurow, pionierka w dziedzinie wyszukiwarek internetowych, zaproponowała ciekawą definicję pozycjonowania, określa ona „pozycjonowanie, jako zabieg, który polega przede wszystkim na promowaniu stron internetowych, z kolei efektem tych działań ma być wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania dla określonej frazy kluczowej.” [2] W rezultacie, aby osiągnąć ten cel, dana witryna powinna być prawidłowo opisana i zaprojektowana w języku programistycznym HTML, natomiast jej określone strony powinny charakteryzować się trzema komponentami.

  • Komponent tekstowy;

  • Komponent hiperłączy;

  • Komponent określający popularność strony. [3]

 W przypadku gdy zawartość trzech komponentów będzie w pełni optymalna, wtedy witryna powinna uzyskiwać wysokie pozycję w wyszukiwarkach internetowych .

Obecnie internauci mają możliwość korzystania z wielu dostępnych w Internecie wyszukiwarek za darmo po to, aby odszukać odpowiedź na zapytanie i tym samym zaspokoić swoje potrzeby. Za cały proces związany z wyszukiwaniem i dostarczeniem szybkiej, a zarazem precyzyjnej odpowiedzi jest odpowiedzialna wyszukiwarka. W przypadku pojawiających się pytań, występuje ich kilka form. 

Sprawdź również – Słowa kluczowe do pozycjonowania – dobór, rodzaje, typy dopasowań, co to są?

Pozycjonowanie stron w Internecie w oparciu o zachowania internautów

Jednym z filarów, który jest związany ze strategią marketingu online dla witryn internetowych w oparciu o pozycjonowanie oraz rankingu wyników wyszukiwania jest to, aby zrozumieć występujące psychologiczne tendencje internautów. W ten sposób powstaje możliwość, aby dotrzeć do internautów, a następnie utrzymać go, jako potencjalnego klienta. Cała technologia oraz rozwiązania związane z wyszukiwarkami internetowymi ewoluują z roku na rok. Mimo takich zmian, podstawowe zachowania związane z zasadami wykonywania wyszukiwania nie uległy zmianie i pozostały takie same. Wiele procesów wyszukiwania następuje w określonych etapach:

1. W pierwszej kolejności powstaje wola związana z pozyskaniem odpowiedzi, wskazówki bądź informacji na określony temat. Internauci generują kilka typów zapytań:

  • Zapytanie nawigacyjne – jest to zapytanie wykonywane w celu uzyskania bezpośredniego dostępu do określonej witryny internetowej.

  • Zapytanie transakcyjne – zapytanie powstaje w wyniku potrzeby zakupu danej usługi bądź przedmiotu.

  • Zapytanie informacyjne – są to zapytania, które powstają przez potrzebę pozyskania informacji.

2. Następnie taka powstająca potrzeba, zostaje przekształcona w formie łańcucha fraz oraz zapytań. W badaniu analitycznym przeprowadzonym przez przedsiębiorstwo comScore wykazano, że większość internautów tworzy zapytanie w maksymalnie w pięciu słowach. Na podstawie tego badania wskazuje się, że 25.8% wyszukiwań w wyszukiwarkach składa się z jednego słowa, 22.8% to wartość odnosząca się do dwóch słów, z kolei 18.7% wyszukiwań to frazy, składające się z maksymalnie trzech słów.

3. Ostateczny etap związany jest z wykonaniem zapytania i dopasowaniu wyników. Natomiast internauta otrzymuje możliwość analizy przedstawionych wyników. W momencie, w którym nie spełniają one preferencji, użytkownik może wyrazić swoją potrzebę poprzez precyzyjniejsze zapytanie. [4]

Istotą pozycjonowania jest to, aby zwrócić użytkownikom Internetu najbardziej precyzyjne wyniki związane z ich zapytaniem w wyszukiwarkach. W związku z tym kluczowym czynnikiem w trakcie kreowania strategii marketingowej związanej z pozycjonowaniem oraz z rankingami wyszukiwarek jest to, aby w pełni zrozumieć zachowania docelowej grupy konsumentów. W ten sposób powstaje możliwość, aby dotrzeć do takich klientów znacznie szybciej. Wyszukiwarki internetowe to narzędzie oraz zasób danych, które są przeważnie sterowane przez powstającą intencję. Każde zapytanie, które pojawia się w wyszukiwarce internetowej powstaje ze względu na określony zamiar, przede wszystkim internauci chcą zaspokoić swoją potrzebę ze względu na fakt znalezienia czegoś konkretnego, a nie natrafienia na informacje przez przypadek. [5]

Sprawdź również – Wartościowy content marketing – co to jest, jak odpowiednio przeprowadzać działania  i kampanie?

Na czym polega proces pozycjonowania stron internetowych?

Pozycjonowanie witryn internetowych to proces, w skład który wchodzi wiele działań, które mają za zadanie zwiększenie widoczności pod określonymi słowami kluczowymi. W związku z tym, przed wykonaniem tego procesu, wykonuje się dwa kluczowe działania. Pierwszym działaniem jest wykonanie audytu SEO, a następnie analiza i dobór właściwych fraz kluczowych. Audyt SEO to czynność, dzięki której pojawia się możliwość na to, aby przeprowadzić badanie jakości optymalizacji. Na tym etapie wychwytuje się pojawiające się błędy oraz ustala wydajność pozycjonerską strony internetowej. Większe znaczenie w tym przypadku ma odpowiedni dobór słów kluczowych, który dopasowywany jest do określonej dziedziny, tematyki, czy oczekiwań określonej grupy docelowej na stronie internetowej.[6]

Skuteczna strategia pozycjonowania strony przedsiębiorstwa w wyszukiwarce internetowej przynosi wymierne korzyści oraz wysoki wzrost popularności witryny. Świadczą o tym przeprowadzone badania przez Artura Banacha, które wskazują to, że:

  • Wyszukiwarki internetowe stanowią główne źródło wiedzy dla ponad 80% internautów.

  • Większość przeprowadzonych transakcji zakupowych zaczyna się po wpisaniu odpowiedniego słowa kluczowego w wyszukiwarce internetowej.

  • Pierwsze 30 wyników pojawiających się wyszukiwarkach wytwarza ponad 90% ruchu względem wyszukiwarki, a pozostałymi witrynami w Internecie.

  • Pozycjonowanie witryn internetowych wpływa w istotny sposób na kreowanie wizerunku i zaufania do określonej marki, bądź przedsiębiorstwa. Internauci poprzez korzystanie z wyszukiwarki chcą zaspokoić swoją potrzebę poszukując odpowiedzi na ich zapytanie, które nawiązuje do określonej usługi bądź produktu. [7]

Ze względu na takie funkcje pozycjonowania, użytkownik, który trafi na daną witrynę i znajdzie w niej treści, które zaspokoją jego potrzebą będzie ją kojarzył z wartościową witryną. Głównym zamierzeniem autorów wyszukiwarek internetowych było to, aby przygotować system, który miałby na celu odnajdywanie stron WWW, które odpowiedzą na formułowane przez użytkowników zapytania. Dodatkowo takie pojawiające się wyniki wyszukiwania, które będą najbardziej dopasowane do zapytania, miały wyświetlać się na samej górze wyników. [8] W związku z tym główną istotą procesu pozycjonowania jest to, aby w odpowiedni sposób przygotować określoną witrynę, aby system wyszukiwarek internetowych uznał określoną stronę za najbardziej wartościową w nawiązaniu do zapytania. Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania jest równoznaczna z tym, że zwiększa się zainteresowanie użytkowników daną witryną.


[1] Paweł Kobis „Marketing z Google” Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa 2007. s. 268.

[2] Shari Thurow, „Pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych” Wydawnictwo Helion, Gliwice 2008, s. 40, 64, 67, 93-94, 118.

[3] Tamże. s. 40, 93-94.

[4]Rand Fishkin , Eric Enge , Stephan Spencer , Jessie Stricchiola „Sztuka SEO. Optymalizacja witryn internetowych” Helion, 2012. s. 20-21.

[5]Grażyna Rosa, Dariusz Dąbrowski „Zachowania współczesnych konsumentów i rozwój zarządzania marketingowego organizacją” Zeszyty naukowe nr 875, Uniwersytet Szczeciński, 2015, s. 89-90.

[6] Pozycjonowanie stron internetowych SEO semcore pl pozycjonowanie/ (dostęp 07.2021)

[7] Artur Banach, op. cit., s.14.[8] Artur Strzelecki „Pozycjonowanie witryn internetowych w wynikach wyszukiwarek internetowych” Akademia Ekonomiczna w Katowicach, 2006 s.304.

Reklama