Opis rynku SEO/SEM w Polsce – co mówią raporty, ile jest agencji SEO?

Branża SEO to dziedzina, która została zapoczątkowana wraz z pojawieniem się i rozwojem technologicznym Internetu. Na samym początku istnienia tej sfery zasada działania wyszukiwarek internetowych opierała się na prostych algorytmach wyszukiwarek, które opierały się na prostych nagłówkach i pojawiających się słowach kluczowych. SEO w rzeczywistości ewoluowało wraz z rozwojem wyszukiwarek, w których zachodziły zmiany związane z algorytmami i selekcją stron. W konsekwencji tych zdarzeń rozwój SEO był ukierunkowany w stronę m.in. właścicieli sklepów internetowych i do tego, aby zacząć tworzyć wysokiej jakości wartościowy content marketing i tym samym angażować internautów.

Rozwój technologiczny, a wraz z nim zmiany związane z zachowaniami konsumentów przyczyniły się do wzrostu branży e-commerce, który jest oparty na sprzedaży internetowej. W ten sposób z roku na rok rośnie konkurencja, która walczy z innymi przedsiębiorstwami na każdej płaszczyźnie o potencjalnych klientów. Obecnie to właśnie SEO i SEM stały się jednymi z najpopularniejszych, a zarazem najskuteczniejszymi procesami docierania do klienta przy pomocy wyszukiwarek internetowych. SEO stało również efektywnym narzędziem do promowania witryn internetowych. 

Rynek SEO w Polsce

Według pojawiających się raportów przygotowanych przez przedsiębiorstwo, które zajmuje się analityką internetową, obecnie na całym globie z samej wyszukiwarki internetowej Google korzysta około 4 mld osób miesięcznie, z kolei na samym polskim rynku z wyszukiwarki Google korzysta 30 mln użytkowników. W związku z tym skala i wysoka popularność pokazuje, jak duże możliwości oferuje Google i branża SEO. Dzięki szerokim możliwościom personalizacji komunikatów pojawia się wiele możliwości, dzięki którym można dotrzeć do potencjalnego klienta. Wyróżnia się tutaj m.in. wykorzystywanie płatnych wyników wyszukiwania, optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych oraz kreowanie content marketingu.

W przypadku wyników sprzedażowych, które zostały opracowane przez przedsiębiorstwo analityczne IAB AdEX wykazuje się to, że wartość rynku marketingu internetowego w wyszukiwarkach wzrasta z roku na rok. W przypadku 2020 roku wartość tego rynku oscylowała na poziomie 5.2 mld zł i jest to o ponad 5% więcej, niż w 2019 roku, w którym wartość rynkowa wynosiła 4.95 mld zł. 

Za tak wysoką dynamikę wzrostu rynku w wyszukiwarkach internetowych odpowiadała m.in. transformacja cyfrowa i błyskawiczne działania związane z działaniami e-commerce, które ze względu na rozszerzającą się pandemię związaną z Covid.19 były zmuszone do dostosowania się do otoczenia i zmian związane z przejściem ze sprzedaży tradycyjnej na sprzedaż online. W ten sposób przedsiębiorstwa, które nie posiadały wcześniej platform internetowych były zmuszone do tego, aby dostosować się do rynku i zdecydować się na zmiany zakładając tym samym nowe witryny internetowe.

Branża SEO – czym się wyróżnia?

Aby zaistnieć i stać się widocznym w rankingach wyszukiwarek internetowych i w sieci, nieodzownym krokiem staje się optymalizacja i pozycjonowanie SEO. W obecnych czasach algorytmy wyszukiwarek zmieniają się w ciągu roku nawet kilkadziesiąt razy co w konsekwencji powoduje to, że pozycjonowanie staje się trudniejszym procesem, w którym należy brać pod uwagę wiele zmiennych i czynników, które wpływają na zmianę pozycji w rankingach wyszukiwarek. 

Ile jest agencji SEO w Polsce?

Branża SEO odnotowuje dynamiczny rozwój i tym samym pojawia się coraz większe zapotrzebowanie na te usługi. Przedsiębiorstwo analityczne Widoczni wykazało, że w Polsce funkcjonuje około 180 agencji SEO, które zajmują się optymalizacją i pozycjonowaniem stron pod kątem wyszukiwarek. Wszystkie firmy zatrudniają około 4400 pracowników z czego 15 agencji SEO zatrudnia większą połowę, z kolei 30% agencji uwzględnionych w raporcie zatrudnia więcej niż 20 specjalistów SEO. Na podstawie raportu wywnioskować można również to, że 25% wszystkich agencji posiada swoje siedziby przedsiębiorstwa w Poznaniu, następnie 21% zlokalizowanych jest w Warszawie, a 13% we Wrocławiu. Przede wszystkim branża SEO jest nieuregulowanym rynkiem. W związku z tym przeważnie traktowana jest jako jedna z głównych gałęzi marketingu internetowego. W tym przypadku bariery wejścia do tego rynku nie istnieją co za tym idzie praktycznie każda osoba może zostać niezależnym specjalistą do spraw optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych. 

Opis rynku SEOSEM w Polsce - co mówią raporty, ile jest agencji SEO (1)

Pozycjonowanie stron internetowych SEO – co wpływa na cenę oferty?

Ceny związane z usługą optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych może sięgać nawet do kilkudziesięciu złotych miesięcznie, a to wszystko jest zależne od efektów, jakie chce się osiągnąć. Większość agencji SEO w swojej ofercie zawiera usługi związane:

  • Analiza słów kluczowych.

  • Copywriting SEO.

  • Optymalizacja on-site i in-site witryny internetowej.

  • Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.

  • Tworzenie content marketingu.

  • Analityka i raportowanie działań.

  • Eliminacja błędów na stronie.

Większość działań, które są przeprowadzane przez agencje SEO w rezultacie odnoszą się do wzrostu widoczności witryny internetowej w rankingu wyszukiwarki. Wg Damiana Sałkowskiego utytułowanego eksperta w branży SEO, mimo wszystko w wielu przypadkach, bo aż 72% przeprowadzanych kampanii SEO nie przynosi pożądanych efektów. Przyczyną tych niepowodzeń jest nieodpowiednio dobrana strategia, budżet, niekompetentne i nieuczciwe agencje SEO.

Przyszłość branży SEO 

Branża SEO rozwija się w dynamicznym tempie, powstaje z miesiąca na miesiąc coraz więcej sklepów internetowych, a konkurencja stale rośnie w związku z tym firmy te są zmuszone do tego, aby pozycjonować swoje witryny w rankingach wyszukiwarek internetowych, aby docierać do potencjalnych klientów. Na podstawie przygotowanego raportu przez przedsiębiorstwo zajmujące się analizą danych BrightEdge wskazuje się to, że ruch z wyszukiwarki Google stanowi obecnie około 75% generowanego całkowitego wolumenu ruchu. 

Opis rynku SEOSEM w Polsce - co mówią raporty, ile jest agencji SEO (1)

Dodatkowo w dłuższej perspektywie czasu tego rodzaju forma pozyskiwania potencjalnych użytkowników jest zdecydowanie tańszym rozwiązaniem niż pozyskiwanie ruchu pochodzącego z social mediów takich, jak z Facebooka, Instagrama czy Tik-Toka. W związku z tym uzyskiwanie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google z punktu widzenia przedsiębiorstwa staje się kluczowym aspektem. Tym bardziej w obecnych czasach, w których popularność usług związanych z pozycjonowanie stron stale rośnie, a cały handel jest przenoszony sukcesywnie do Internetu.

Wojciech Kamiński

Na portalu eFakty24.pl ciągle się rozwija w roli redaktora. Ukończył studia ekonomiczne i budownictwo. Jest na bieżąco z pojawiającymi się nowinkami technologicznymi i trendami modowymi. Poza  rolą redaktora, w wolnym czasie uwielbia spędzać czas na wnikliwej eksploracji Internetu oraz preferuje wymagające gry.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.