Słowa kluczowe do pozycjonowania – dobór, rodzaje, typy dopasowań, co to są?

W procesie pozycjonowania oraz optymalizacji stron internetowych odznacza się wiele różnych działań, w których m.in. wyróżnia się odpowiedni dobór słów kluczowych i ich wyrażeń. Przede wszystkim słowa kluczowe (z ang. keywords) to inaczej nazywane wyrazy, bądź wyrażenia, które mają za zadanie odzwierciedlać całą zawartość znajdującą się na określonej witrynie internetowej. 

Co to są słowa kluczowe?

W takim razie co to są słowa kluczowe? W procesie pozycjonowania słowa kluczowe są wpisywane w wyszukiwarce internetowej przez użytkowników w celu zaspokojenia swojej potrzeby poprzez uzyskanie informacji bądź odpowiedzi na określone pytanie. Przed rozpoczęciem optymalizacji witryny internetowej dostosowuje się słowa oraz wyrażenia kluczowe, które będą najbardziej zbliżone do tych, które są wpisywane w wyszukiwarce. W tym przypadku odpowiedni dobór fraz kluczowych związany jest z wykonaniem analizy, która ma na celu:

  • Odsłonięcie pojawiających się trendów z określonymi nowymi frazami kluczowymi.

  • Znalezienie pominiętych, a zarazem wartościowych słów kluczowych.

  • Sporządzenie kalendarza, który ma za zadanie wykorzystywanie słów kluczowych.

  • Wygenerowanie jak największej liczby kliknięć, które będą pochodziły z wyników wyszukiwarek.

W odpowiedzi na pytanie “co to są słowa kluczowe” warto wspomnieć o tym, że istnieje niezliczona ilość słów, które są niezwykle popularne, a zarazem bardzo konkurencyjne, ponieważ wiele wartościowych stron pozycjonuje się na nie. 

Sprawdź również – co to jest audyt SEO?

W tym przypadku bez odpowiedniego budżetu, osiągnięcie wysokiej pozycji na popularnych frazach jest niezwykle ciężkie, chodzi tutaj m.in. o frazy produktowe bądź usługowe. W związku z tym pojawiają się różne alternatywy związane z wyszukiwaniem słów, bądź wyrażeń, które są zawężone tematycznie, albo lokalnie, tym samym w dość precyzyjny sposób opisują określoną usługę bądź produkt, dlatego istotną czynnością w trakcie pozycjonowania stron internetowych jest dobór słów kluczowych.

Dobór słów kluczowych – pozycjonowanie

Dlaczego dobór słów kluczowych w procesie pozycjonowania stron internetowych jest tak ważną czynnością? W tym przypadku najistotniejszą czynnością w tracie doboru słów kluczowych jest to, aby takie frazy wyróżniały się potencjałem, dzięki któremu przyciągną nowych użytkowników na określoną stronę internetową, a następnie na ich podstawie będą przynosiły korzyści. Takie słowa kluczowe powinny być zgodne z obowiązującą treścią na stronie, a zarazem powinny one wykazywać akceptowalny poziom konkurencji. Przede wszystkim atrakcyjność takich słów kluczowych jest wyjątkowo duża, w przypadku gdy są one dość często wyszukiwane w wyszukiwarce i tym samym charakteryzują się tym, że zachęcają internautów do wykonania określonej akcji i wykazują się one niskim stopniem konkurencyjności. 

Słowa kluczowe do pozycjonowania - dobór, rodzaje, typy dopasowań, co to są (1)

Niska konkurencja na dane słowo kluczowe występuje w momencie, w którym stosunkowo niewiele stron internetowych pozycjonuje się na określoną frazę. W związku z tym istotą analizy i doboru słów kluczowych w pozycjonowaniu jest to, aby odnaleźć niszowe frazy, które mimo swojego dużego potencjału, nie zostały odsłonięte przez inne portale internetowe, w tym celu wykorzystuje się tzw. słowa kluczowe z długim ogonem. W dalszej części wpisu słów kilka poświęcimy na omówienie typów dopasowania słów kluczowych.

Typy dopasowania słów kluczowych

W takim razie, jakie wymienia się typy dopasowania słów kluczowych? Frazy odznaczające się długim ogonem (z angielskiego long tail) to takie słowa kluczowe, które są rozbudowane i składają z więcej niż trzech słów, z kolei ich wielkość jest nieograniczona. Przede wszystkim słowa kluczowe z długim ogonem w dość szczegółowy i dokładny sposób precyzują to, jakie zamiary wykazuje internauta. 

Tak rozbudowane typy dopasowania słów kluczowych frazy long tail, mimo że stosowane jednostkowo nie generują dużego ruchu w witrynie to stanowią one, aż 70% całego ruchu, który jest generowany w wyszukiwarkach internetowych. 

Słowa kluczowe do pozycjonowania - dobór, rodzaje, typy dopasowań, co to są (1)

Tego rodzaju słowa kluczowe stosowane są w branży e-commerce w momencie, w którym występuje znaczna ilość podstron oraz kategorii. Nazwa frazy „long tail” wbrew powszechnej opinii nie powstała w wyniku długości słowa, ale od umiejscowienia na inaczej zwanym ogonie wyników wyszukiwania. W ten sposób wymienia się trzy główne typy słów kluczowych:

  • Fat head – czyli krótkie słowa kluczowe, które składają się z maksymalnie dwóch wyrażeń. Tego rodzaju frazy charakteryzują się bardzo wysoką popularnością i posiadają wysoki wolumen wyszukiwania. Frazy typu fat head generują łącznie około 19% całego ruchu, który powstaje w wyszukiwarkach internetowych. Ze względu na dużą popularność, wypozycjonowanie witryny na takie frazy jest trudne, ponieważ ma dużą konkurencję. Mimo wszystko takie frazy mogą generować bardzo duży ruch organiczny.

  • Chunky middle – to wyrażenia, które składają się z maksymalnie trzech słów. Frazy kluczowe typu chunky middle generują około 12% całkowitego ruchu, który pojawia się w wyszukiwarkach, dodatkowo w porównaniu do słów fat head są one bardziej sprecyzowane. Tego rodzaju fraza generuje nawet do kilkuset wejść miesięcznie.

  • Long tail – frazy z długim ogonem charakteryzują się tym, że są to bardzo rozbudowane frazy, które są generowane rzadko, ale przez zdecydowanych użytkowników, którzy poszukują określonej usługi bądź produktu. W ten sposób użytkownik wpisujący frazę long tail przechodząc z wyszukiwarki do witryny internetowej wykazuje większe prawdopodobieństwo tego, że dojdzie do konwersji. Jest to spowodowane tym, że osoba, która wpisuje taką frazę przeszła już określony etap pozyskiwania informacji, w związku z tym poszukuje optymalnej oferty bądź produktu poprzez szeroką konkretyzację zapytania.

Przede wszystkim fat head i chunky middle to rodzaje słów kluczowych, które są stosowane podczas pozyskiwania wstępnych informacji, z kolei long tail są tymi frazami kluczowymi, które zapewniają szczegółową odpowiedź użytkownikom, ale i również charakteryzują się większym prawdopodobieństwem konwersji. Bardzo często zdarzają się sytuacje, w których internauta jest już zdecydowany we wstępnej fazie. W związku z tym przechodzi bezpośrednio od szczegółowych fraz, dobrym przykładem może być fraza kluczowa „tanie drewniane klocki dla 5-latka”. Wykorzystując w trakcie pozycjonowania słów kluczowych z długim ogonem można nie tylko przekonać internautę, ale i również roboty indeksujące wyszukiwarek do tego, że to właśnie na tej stronie internetowej pojawia się odpowiedź na określone pytanie.

Słowa kluczowe do pozycjonowania

Odpowiedni proces doboru słów kluczowych do pozycjonowania można wskazać na przykładzie sklepu internetowego, który zajmuje się sprzedażą mebli. W takim sklepie widnieją trzy różne podstrony, jedna z nich to strona główna, z kolei następne podstrony noszą nazwę „stoły drewniane” i „krzesła drewniane”. Frazy kluczowe do pozycjonowania, które zostały przypisane do określonych elementów sklepu meblowego mogą wyglądać w następujący sposób:

  • Przykładowy-sklep-meblowy.pl – główne przypisane frazy, na które będzie się pozycjonować strona główna to: sklep meblowy, sklep z meblami drewnianymi, sklep meblowy z drewnianymi stołami, sklep meblowy z krzesłami drewnianymi.

  • Przykładowy-sklep-meblowy.pl/stoły-drewniane – główne frazy, na które będzie się pozycjonować ta podstrona to: stoły drewniane, stoły drewniane do kuchni, nowoczesne stoły drewniane.

  • Przykładowy-sklep-meblowy.pl/krzesła drewniane – główne frazy, na które będzie się pozycjonować ta podstrona to: krzesła drewniane do pokoju, krzesła drewniane do kuchni, wygodne drewniane krzesła.

W związku z tym, sklep internetowy, który zajmuje się sprzedażą mebli pozycjonuje się zgodnie z przedstawionymi wytycznymi. W ten sposób w trakcie, gdy internauci wyszukują w wyszukiwarce internetowej frazę „stoły drewniane do kuchni”, w wynikach pojawia się odnośnik, który przekieruje zainteresowaną osobę do prawidłowej podstrony ze stołami, a nie do kategorii, która przedstawia krzesła, czy też do strony głównej. Odpowiednia analiza oraz dobór słów kluczowych do pozycjonowania ma istotny wpływ na pozycję w wyszukiwarkach oraz wykazuje również spory wpływ w kwestii konwersji. Przede wszystkim w branży e-commerce niektóre sklepy internetowe mogą zawierać nawet do kilkunastu tysięcy podstron. Przy tak olbrzymiej ilości podstron każda z nich powinna być pozycjonowana osobno, uwzględniając przy tym kwestię związaną z odpowiednim doborem słów kluczowych i pamiętając również o stopniu konkurencyjności na określone słowa po to, aby osiągnąć w jak najszybszym tempie zadowalającą pozycję w wynikach wyszukiwarek.

Słowa kluczowe do pozycjonowania - dobór, rodzaje, typy dopasowań, co to są (1)

Do tej pory dowiedzieliśmy się co to są słowa kluczowe do pozycjonowania, jak wygląda dobór słów kluczowych oraz jakie są typy dopasowania. Wpływ słów kluczowych oraz ich dobór to pierwsza i jedna z najistotniejszych kwestii, które mają miejsce w procesie zdobywania ruchu organicznego w wyszukiwarkach internetowych. Odpowiednio dobrane frazy i wyrażenia, rozmieszczone w prawidłową strukturę przyczyniają się do tego, że stają się one solidną podstawą, która jest związana ze strategią SEO, w ten sposób zwiększa się obecność określonej firmy w Internecie oraz sprzedaż pozycjonowanych produktów czy usług.

Wojciech Kamiński

Na portalu eFakty24.pl ciągle się rozwija w roli redaktora. Ukończył studia ekonomiczne i budownictwo. Jest na bieżąco z pojawiającymi się nowinkami technologicznymi i trendami modowymi. Poza  rolą redaktora, w wolnym czasie uwielbia spędzać czas na wnikliwej eksploracji Internetu oraz preferuje wymagające gry.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.