Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – ranking, historia, jak działają, do czego służą?

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe - ranking, historia, jak działają, do czego służą (1)

W Internecie kluczową rolę odgrywają wyszukiwarki internetowe, które należą do jednych z podstawowych narzędzi i służą m.in. do odnajdywania stron, w których znajduje się pożądana treść zawierająca odpowiedź na zapytanie. Wyszukiwarki internetowe zawierają w sobie szeroki spis różnych stron WWW. Ze względu na tak rozległe źródła komunikatów oraz informacji, wyszukiwarki internetowe stają się wartościową powierzchnią, w której można umieścić reklamy. 

Sprawdź również – Opis rynku SEO/SEM w Polsce – co mówią raporty, ile jest agencji SEO?

Obecnie wyszukiwarki internetowe stały się narzędziem, przy pomocy której konsumenci wyszukują informacji oraz dokonują analizy usług bądź interesujących ich produktów. Tadeusz Frontczak przeprowadził badanie dotyczące wykorzystywania wyszukiwarek internetowych i wskazał, że to narzędzie jest najczęściej wykorzystywane w trakcie pozyskiwania informacji podczas zakupu produktu, bądź korzystania z danej usługi. W przeprowadzonym badaniu, aż 68.3% ankietowanych wskazało, że korzysta z wyszukiwarek najczęściej w trakcie poszukiwania informacji o produkcie, bądź usłudze. Z kolei 42.6% ankietowanych wykorzystuje wyszukiwarkę w trakcie podejmowania decyzji.

Historia wyszukiwarek internetowych

Marketing online wykorzystywany w wyszukiwarkach internetowych zaczął w dynamicznym tempie rozwijać się już w 2001 roku. Był to rok, w którym cała branża informatyczna doznała kryzysu, z kolei wyszukiwarki internetowe, jako jedyna gałąź technologiczna notowała niewielkie wzrosty obrotów. Rozwiązania, jakie oferowały wyszukiwarki z biegiem lat stawały się coraz to sprawniejsze, a tym samym wyniki były precyzyjniejsze. W związku z tym pojawienie się adresów WWW w wyszukiwarkach internetowych przełożyło się w głównej mierze na odnotowywane wzrosty dochodów przedsiębiorstw, które prowadziły swoją działalność przy wykorzystaniu systemu internetowego. 

Obecnie uważa się, że przedsiębiorstwa, które zamierzają czerpać zyski przy wykorzystaniu handlu internetowego, powinny korzystać z różnych form marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Sklepy internetowe oraz wszelkie przedsiębiorstwa świadczące różne usługi w Internecie, widoczne w wyszukiwarkach, mogą przy wykorzystaniu odpowiednich fraz kluczowych o dużych zasobach, które zwracają nawet do kilku tysięcy odpowiedzi, pozyskać potencjalnych klientów. Analityk Internetowy Bernard Jansen przeprowadził badanie, w którym wykazano, że ponad 73% użytkowników korzystających z wyszukiwarek internetowych nie zwraca uwagi dalej niż na trzecią stronę wyników.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe - ranking, historia, jak działają, do czego służą (1)

Ciekawą definicję wykorzystywania marketingu w wyszukiwarkach zaproponował J. Reed, który w swojej publikacji wskazał to, że „marketing wykorzystywany w wyszukiwarkach internetowych ma na celu w głównej mierze zwiększenie prawdopodobieństwa, że potencjalny konsument odnajdzie określoną stronę internetową w wyszukiwarce, a następnie dokona w niej zakupu bądź spełni swoje potrzeby”. To wskazuje, jak ważne staje się pozycjonowanie w wyszukiwarkach w kontekście funkcjonowania przedsiębiorstwa. Odpowiednio dobrze pozycjonowana strona internetowa firmy pozwoli dotrzeć do potencjalnych klientów, by w rezultacie osiągnąć zamierzoną sprzedaż.

Jak działają wyszukiwarki internetowe?

Wyszukiwarki internetowe funkcjonują przy wykorzystaniu robotów indeksujących, które krążą po sieci i bez przerwy analizują dane oraz zasoby istniejące w Internecie. Takie roboty indeksujące mają również za zadanie przeszukiwać nowe domeny oraz przechwytywać z nich aktualizacje, które zostały wykonane na stronie, po analizie treści robot przechowuje informacje w bazie danych. Każda wyszukiwarka internetowa jest złożona z kilku głównych elementów:

  • Robot indeksujący inaczej nazywany „web crawler”, jest to program, który zbiera i rejestruje informacje o strukturze strony internetowej, a następnie je zapisuje do bazy danych;

  • Katalog danych, to w nich magazynowana jest analiza stron internetowych;

  • System, który jest odpowiedzialny za wyszukiwanie oraz klasyfikację stron internetowych. 

Wykaz algorytmu indeksującego przy pomocy, której wyszukiwarki internetowe penetrują cały system internetowy, jest niejednakowy, a każda z nich różni się od innych, cała specyfikacja jest ścisłą tajemnicą twórców określonego systemu.

Korzystanie z wyszukiwarek internetowych jest obecnie jednym z podstawowych filarów społeczeństwa. ComScore, czyli jeden z najpopularniejszych przedsiębiorstw, które zajmuje się analizą mediów oraz systemu internetowego przeprowadziła w kwietniu 2014 badania, z którego wynika, że internauci na całym świecie wykonują ponad 198 miliarda zapytań w wyszukiwarkach internetowych w ciągu miesiąca. Dodatkowo analiza wskazała, że konsumenci przyzwyczaili się do tego, że na każde zapytanie, odpowiedź zwrotna przychodzi w ciągu jednej sekundy.

Do jednych z form marketingu online zalicza się marketing zlokalizowany w wyszukiwarkach internetowych. Jest to wykorzystywanie wyszukiwarki po to, aby bezpośrednio dotrzeć do konsumentów. Do jego głównych celów zalicza się poprawienie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwarki. Ciekawą definicję wyszukiwarki internetowej zaproponował Andrzej Sznajder. Opisuje on wyszukiwarki internetowe, jako obszerny zbiór danych, które posiadają możliwość przeszukiwania sieci internetowej. Wyszukiwarka posiada zaimplementowane i skatalogowane adresy URL, czyli odnośniki do stron internetowych, a następnie udostępnia okno dialogowe, w którym internauci mają możliwość wpisania słowa kluczowego. W taki sposób pojawia się określona ilość odnośników, które prowadzą do stron internetowych, które zawierają w treści poszukiwane słowo kluczowe.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – ranking

Obecnie w sieci pojawia się wiele różnych popularnych i mniej znanych wyszukiwarek internetowych. W tym przypadku wyszukiwarki dzielą się na ogólne, czyli m.in. Google, Yahoo, Bing, Baidu, Wirtualna Polska oraz na branżowe, firmowe czy specjalistyczne. Do kluczowych wyszukiwarek, mające olbrzymie znaczenie zalicza się Google ze względu na jej bardzo dużą popularność. 

Przeprowadzona przez przedsiębiorstwo Statcounter Global Stats analityka internetowa w okresie od stycznia 2020 do stycznia 2021 opisująca udział w rynku wyszukiwarek na całym świecie względem liczby korzystających z niej użytkowników wskazuje to, że Google posiada, aż 92.06% udziału (patrz rys. 1.). Na drugim miejscu plasuje się wyszukiwarka Bing utrzymując udział na poziomie 2.7%. Wyszukiwarka Bing zostało stworzone przez amerykańską spółkę akcyjną Microsoft w 2009 roku. Na trzecim miejscu z udziałem 1.62% znajduje się wyszukiwarka Yahoo. Na czwartym znajduje się chińska wyszukiwarka Baidu przejmując 1.16% udziału rynkowego. Z pozostałych wyszukiwarek dostępnych na rynku korzystało w podanym okresie zaledwie 1.83% użytkowników.

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe - ranking, historia, jak działają, do czego służą (1)

Wyniki, które pojawiają się w wyszukiwarce internetowej dzielą się na dwie odrębne grupy. Pierwszy z nich to naturalny wynik organiczny, z kolei drugi wynik jest płatny, w tym przypadku wymienić można najpopularniejszą platformę – Google Ads, która została opracowana przez wyszukiwarkę Google. W Google Ads reklamodawcy otrzymują możliwość na licytowanie pojawiających się reklam, produktów, czy usług konsumentom, którzy korzystają z wyszukiwarki. 

Płatne wyniki w wyszukiwarkach internetowych

Wynik organiczny wyświetlany w wyszukiwarce internetowej jest przetwarzany przy wykorzystaniu specjalnego algorytmu, który jest odpowiedzialny za ocenę jakości strony i treści, a dokładniej za poziom zgodności z hasłami, które wpisał użytkownik w wyszukiwarce, czyli słowo kluczowe. 

Z kolei wyniki płatne, czyli inaczej zwane odnośniki sponsorowane (inaczej zwane „adsy”), to takie, które zostały wcześniej opłacone po to, aby pojawiały się one w pierwszych wynikach w wyszukiwarce, tuż nad wynikami organicznymi, które pojawiają się po wpisaniu odpowiedniej frazy. W zależności od wpisywanego słowa kluczowego, może się pojawić użytkownikowi do trzech sponsorowanych odnośników na górnej części wyszukiwarki oraz do siedmiu po prawej stronie.

Do czego służy wyszukiwarka internetowa?

Marketing internetowy stosowany w wyszukiwarkach internetowych nabiera istotnego znaczenia w przypadku wzmacniania wizerunku i pozycji przedsiębiorstwa czy marki na rynku międzynarodowym. W obecnych czasach, w których panuje powszechny dostęp do Internetu, rozwiązanie to pozwala na dotarcie do zagranicznych konsumentów w łatwy i przystępny sposób, dodatkowo jest ono niczym nieograniczone. W związku z tym taka forma marketingu internetowego okazuje się być jedną z tańszych rozwiązań promocyjnych na rynkach zagranicznych. 

Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe - ranking, historia, jak działają, do czego służą (1)

Przede wszystkim, aby taka kampania marketingowa w wyszukiwarce miała jakiekolwiek efekty istotnym czynnikiem jest to, aby dostosować stronę przedsiębiorstwa m.in. do panującego języka w danym kraju, wszystko to również zależne jest od ostatecznej grupy docelowej, do której chce się trafić z konkretną usługą bądź produktem. Najczęściej wystarczy strona internetowa występująca w wersji angielskiej. W przypadku tłumaczenia stron internetowych na inne języki niż angielski, istotnym staje się ustalenie słów kluczowych, które występują w określonym języku i będą pojawiały się w wyszukiwarce internetowej.

Wyszukiwarki internetowe jako narzędzie marketingu

Istotnym czynnikiem w trakcie tłumaczenia fraz kluczowy oraz wdrażania kampanii marketingowej w wyszukiwarkach internetowych na rynkach międzynarodowych jest odpowiednie dobranie słów kluczowych. W tym przypadku nawet niewielkie różnice mają znaczący wpływ na zachowania konsumentów. Przykładem takich różnic we frazach kluczowych jest język angielski, który jest stosowany zarówno w Anglii oraz w Stanach Zjednoczonych. Pomimo wykorzystywania tego samego języka, powszechnym zjawiskiem jest to, że używa się całkowicie odmiennych sformułowań oraz określeń dla tych samych rzeczy. Obrazując takie zjawisko, przytoczyć można przykład wykorzystywania frazy – wakacje. 

W Anglii w języku angielskim słowo to brzmi „holiday”. Z kolei w Stanach Zjednoczonych występuje pod hasłem „vacation”. Natomiast w różnych kulturach znajdują się również różniące się motywacje, które mają wpływ na ostateczną decyzją zakupową konsumenta takich samych produktów. W ten sposób przed przygotowywaniem strategii marketingowej w zagranicznych wyszukiwarkach internetowych wykonuje się badania związane z potrzebami takich klientów. Przytoczyć można przykład niemieckich konsumentów. Dla obywateli Niemiec kluczowym czynnikiem jest zaufanie oraz wysoki poziom bezpieczeństwa niż dokonanie ekonomicznego zakupu. W związku z tym wykorzystanie frazy „tani” czy „niedrogi” może mieć odwrotny skutek od zamierzonego, ponieważ słowa te nie będą wzbudzały w konsumencie pełnego zaufania do przedsiębiorstwa.

Z przeprowadzonych cyklicznych badań pomiarów wartości wydatków na reklamę internetową m.in. w wyszukiwarkach przez przedsiębiorstwo IAB Polska/PwC AdEx, wskazano, że w pierwszym kwartale 2019 roku łączne koszty związane z marketingiem internetowym wynosiły 1.1mld zł. Wynik ten był wyższy o ponad 9% w zestawieniu z analogicznym okresem z 2018 roku. Dodatkowo wykazano na podstawie analizy, że koszty promocji internetowej stały się znacznie większe niż te, które przeznaczane są na marketing w telewizji. Przede wszystkim koszty przeprowadzenia kampanii marketingowej w wyszukiwarce jest zdecydowanie mniejszy od klasycznych form. Dodatkowo efekty są zauważalne natychmiast, a wszelkie reklamy, które pojawiają się w odpowiedzi na wyniki wyszukiwania są przeważnie dopasowywane do odnajdywanej treści.

Reklama